3.6 meter +NAP in 2100?

3.6 meter +NAP in 2100?

In Rotterdam worden veel vergunningen afgegeven voor gebouwen in buitendijks gebied. Ontwikkelaars verdienen er goed aan. Maar wat betekent dit voor de eigenaren richting 2050 en 2100?

Het vigerend beleid, genoemd in de Vuistregels voor Bouwen, is van toepassing op alle gebieden die niet worden beschermd door de dijken, welke weer worden onderhouden door de waterschappen. Het gaat om gebieden als De Esch, Feyenoord, Katendrecht, Rijnhaven, Scheepvaartkwartier, Parkhaven, Noordereiland, Lloydkwartier, Schiemond en M4H. Het gaat inmiddels om 50.000 mensen volgens de gemeente zelf. Zie deze kaart voor de exacte locatie van de dijken.

Het genoemde uitgiftepeil is overgenomen uit het Herijking beleid uitgiftepeilen in buitendijks gebied uit 2018. Over dit beleidsstuk is advies gegeven door ENW in 2015. In dit advies wordt de gemeente teruggegeven dat belangrijke onderbouwing ontbreekt. Risico’s worden niet goed in beeld gebracht en worden niet berekend. De aanbevelingen lijken niet opgenomen in het door het college vastgestelde beleidsdocument uit 2018.

In juni 2024 heeft Rli een advies uitgebracht over de Nederlandse ruimtelijke ordening in een veranderend klimaat. Het hele advies is hier te vinden. Hier vindt u de infographic met de belangrijkste aanbevelingen.

Wat opvalt: het uitgiftepeil is zonder MKBA tot stand gekomen en is gebaseerd op de KNMI scenario’s uit 2006. Op pagina 28 van het herijking beleidsstuk is duidelijk verwoord dat bij publicatie van nieuwe KNMI scenario’s de uitgiftepeilen moeten worden aangepast. Inmiddels zijn de verwachtingen voor zeespiegelstijging verdubbeld (scenario’s 2023) t.o.v. de gebruikte scenario’s uit 2006. Is de gemeenteraad op de hoogte van de risico’s in de buitendijkse gebieden?

Het gaat nu om 50.000 mensen en alle investeringen die daarmee gemoeid zijn. De investeringen gaan gestaag door, zonder oog voor de toenemende risico’s en de voorzienbare extra schade die na 2050 zal ontstaan door de zeespiegelstijging en de toename van extreme weersituaties. De persoonlijke en maatschappelijke schade loopt steeds verder op naarmate er meer wordt geïnvesteerd. Tegelijk neemt de flexibiliteit van het ruimtegebruik voor toekomstig noodzakelijke waterwerken (oa dammen, dijken, berging) af naarmate meer ruimte wordt gegund aan gebouwen en funderingen.

Hoe lang kan de gemeente Rotterdam nog buitendijkse omgevingsvergunningen voor wonen afgeven zonder een transparante en zorgvuldige maatschappelijke kosten baten analyse?

Zie ook deze publicatie in het Algemeen Dagblad.